Press briefing IT Fitness Test

3. ročník IT Fitness Test v Česku úspěšně dokončilo 67 tisíc osob

IT Fitness Test

3. ročník IT Fitness Test v Česku úspěšně dokončilo 67 tisíc osob

19. 11. 2024, Praha – Komplexní test digitálních kompetencí IT Fitness Test 2024 pro žáky, studenty a učitele opět oslovil velké množství osob. V České republice se do něj během třetího ročníku celkově zapojilo 83 156 osob, přičemž úspěšně test dokončilo 67 610 respondentů. Ve všech zemích Visegrádské čtyřky, v kterých testování probíhalo, se jej celkem zúčastnilo 183 750 respondentů a 148 293 test dokončilo. Rozdíl mezi výsledky studentů gymnázií a středních odborných učilišť byl více než 20 procentních bodů.

Vyplývá to z prvních výsledků IT Fitness Testu, které dnes představili zástupci Asociace pro aplikovaný výzkum v IT – AAVIT, J. Hanzal, M. Čermák a N. Benedicty na tiskovém brífinku. Podrobné výsledky budou představeny na panelové diskuzi, kterou AAVIT uspořádá počátkem roku 2025.

Gestorem letošního ročníku v České republice je Asociace pro aplikovaný výzkum v IT – AAVIT za přispění dobrovolnické komunity česko.digital. Národním partnerem testování byla pro rok 2024 společnost Google for Education. Dalšími partnery iniciativy jsou Alza, Eset, ÁMOS vision a platforma UčiteléUčitelům.

Projekt IT Fitness Test je nejkomplexnější bezplatný online test digitálních dovedností v Česku, Maďarsku, Polsku a na Slovensku. Hlavním cílem projektu je měření digitální gramotnosti a získání skutečného obrazu o úrovni IT dovedností testovaných respondentů, a to jak žáků a studentů, tak učitelů informačních technologií.

Gestorem iniciativy pro Českou republiku letos byla Asociace pro aplikovaný výzkum v IT (AAVIT). „Jsme nesmírně rádi, že se podařilo zopakovat skvělá čísla otestovaných z loňského ročníku. Jako asociace, která bojuje za zájmy digitální ekonomiky, si jasně uvědomujeme význam digitálních kompetencí pro její vybudování. Laťka minimálních digitálních dovedností, nezbytných nejen pro fungování na pracovním trhu, ale obecně ve společnosti, se bude neustále zvyšovat,” říká Jaromír Hanzal, ředitel AAVIT. 

„Máme mimořádnou radost ze zpětné vazby českých učitelů k testování, která je v drtivé většina pozitivní. Letošní test se oproti tomu loňskému docela výrazně liší. Je obtížnější a nově přibyly otázky testující schopnost prakticky využívat umělou inteligenci. Proto se snížila i úspěšnost českých žáků a studentů oproti minulému ročníku. Tento fenomén však můžeme pozorovat ve všech čtyřech zemích, v kterých testování probíhalo,” doplnila Nicole Benedicty, projektová ředitelka IT Fitness Testu v České republice.

Testování dokončilo 30 510 žáků základních a 32 902 studentů středních a vysokých škol. Průměrná úspěšnost žáků u verze testu pro základní školy se ustálila na hodnotě 47 %, u studentů, kteří absolvovali test pro střední a vysoké školy byla průměrná úspěšnost 39 %

Celkově se do testování zapojilo 1 091 základních a 666 středních škol. Stejně jako minulý rok se z pohledu krajů v kombinovaném hodnocení obou testů nejlépe umístila Praha, nejhůře pak Karlovarský a Ústecký kraj.

Odbornou záštitu nad projektem pro letošní ročník opět převzali tito partneři: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky, Ministerstvo práce a sociálních věcí České republiky, Ministerstvo průmyslu a obchodu, Svaz průmyslu a dopravy České republiky a také bývalý místopředseda vlády ČR pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš.

Nedostatečné digitální kompetence jsou dlouhodobým problémem pro české firmy. „Často slýcháváme od našich členů, že i lidé z mladší generace, kteří se dostávají na pracovní trh, nejsou schopni obsluhovat např. moderní digitální stroje. U pracovníků ze starší generace je zase mnohdy problém, že jsou obtížněji schopni držet se zvyšujícími se požadavky na digitální kompetence krok. Proto jsme iniciativu IT Fitness Test uvítali, jelikož pomohla mapovat současný stav a přinášet řešení,” říká k testování Ondřej Ferdus, ředitel sekce digitální ekonomiky a technologií Svazu průmyslu a dopravy ČR.

IT Fitness Test je původně slovenská iniciativa, která začala už v roce 2011. „Rozvoj digitálnych zručností a počítačovej a informačnej gramotnosti je jedným zo základných cieľov Európskej únie v pláne Digitálna dekáda do roku 2030. Dôležitým nástrojom v tomto smere je koordinovaná medzinárodná spolupráca, čoho príkladom je aj testovanie digitálnych zručností žiakov a učiteľov IT Fitness Test v krajinách Vyšehradskej skupiny. Mladí ľudia sa potrebujú naučiť zodpovedne pracovať s digitálnymi technológiami, ktoré pomôžu pri ich uplatnení na pracovnom trhu, kde sú dnes digitálne zručnosti absolútnou nevyhnutnosťou a 90 percent všetkých povolaní sa bez nich nezaobíde. V Národnej koalícii pre digitálne zručnosti a povolania Slovenskej republiky, organizátora testovania, sme veľmi hrdí na to, že s pomocou partnerov sa nám podarilo za posledné tri roky otestovať už 355-tisíc žiakov a ukázať žiakom a učiteľom, že digitálne zručnosti sú komplexnou problematikou, neustále sa vyvíjajú a je potrebné sa v tejto oblasti neustále vzdelávať,“ řekl na margo IT Fitness Testu Mário Lelovský, predseda Národnej koalície pre digitálne zručnosti a povolania Slovenskej republiky (Digitálnej koalície).

„Společnost ESET jako přední dodavatel řešení v oblasti kybernetické bezpečnosti se dlouhodobě věnuje také vzdělávání a prevenci kybernetických hrozeb. Právě vzdělání vnímáme jako klíč k bezpečnějšímu digitálnímu světu. Partnerství v projektu IT Fitness Test nám umožňuje sledovat úroveň znalostí nejen v oblasti ochrany osobních dat a zařízení, ale také upozorňovat na nové výzvy, které přinášejí moderní technologie, jako jsou například nástroje umělé inteligence (AI). Na základě výsledků letošního IT fitness Testu jsme zaznamenali pokles celkového skóre v rámci bezpečnosti, což zdůrazňuje důležitost vzdělávání uživatelů napříč všemi věkovými kategoriemi. Naším cílem je podporovat uživatele, aby dokázali bezpečně a efektivně používat nové technologie včetně nástrojů AI a byli tak připraveni na nástrahy digitálního světa.”

Ing. Vítězslav Pelc, Senior PR manažer ESET Česká republika

K letošnímu ročníku IT Fitness Testu se vyjádřili i ředitelé a učitelé základních a středních škol:

„Naše škola má mnoho učitelů, kteří se zajímají o novinky v oblasti digitalizace. Minulý týden jsme celá sborovna absolvovala kurz AI ve školství. Je zcela jistě potřeba držet krok s rychlým tempem dnešní doby. Chceme našim žákům umožnit vše, co znají i děti z velkých měst. Proto se my učitelé musíme stále něčemu učit. IT Fitness Test byla dobrá možnost, jak si ověřit naše znalosti. Děkujeme za to.”

Mgr. Markéta Ulrychová, ředitelka, Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod

„V hodinách informatiky se věnujeme různým tématům, a účast v soutěži IT Fitness mi přišla jako skvělá příležitost, jak v krátkém čase ověřit znalosti žáků z různých oblastí IT. Chtěl jsem zjistit, jak si poradí s různými úkoly a kde případně mají prostor pro zlepšení. Test mi poskytl užitečnou zpětnou vazbu.“

Ing. Jaroslav Štěpánek, Gymnázium Kroměříž, Masarykovo nám. 496, 767 01 Kroměříž

„Pro školy je účast na IT Fitness testu velmi přínosná, protože poskytuje přehled o úrovni digitálních dovedností žáků i učitelů. Zajímavé je i srovnání výsledků mezi žáky a učiteli. Na svůj test jsem se sice nesoustředil na 100%, ale i tak jsem předpokládal, že budu nejlepší v naší škole. A byl jsem překvapen, když mě právě žáci z mojí třídy překonali. Budu tak muset identifikovat silné a slabé stránky v používání digitálních nástrojů nejen u svých žáků, ale i u sebe a rozvíjet potřebné kompetence budeme společně.”

Mgr. Jaroslav Poláček, Základní škola Lidická, Hrádek nad Nisou

Mapování a zvyšování digitálních dovedností jsou pro potřeby resortu školství i jednotlivých aktérů vzdělávání podpořeny jak pilířem Digitální vzdělávání v rámci strategie Digitální Česko, tak i evropskou strategií a legislativou, které jsou součástí programu Digitální dekáda 2030. Důležitou součástí naplňování cílů digitálního vzdělávání je rovněž i mezinárodní spolupráce s členskými zeměmi Evropské unie.