IT Fitness Test
–_
Výsledky největšího mezinárodního testování digitálních dovedností
O projektu
IT Fitness Test
Největší bezplatný online test digitálních dovedností v Česku, Polsku, Maďarsku a na Slovensku.
Cíl projektu
Cílem testování je vyhodnotit a zjistit skutečnou úroveň digitálních kompetencí žáků, studentů a učitelů.
Respondenti
Testování je určeno primárně pro žáky, studenty a pedagogy základních a středních škol.
Organizátoři
Tvůrcem a hlavním koordinátorem projektu je slovenská iniciativa Digitálna koalícia. V České republice projekt zastřešuje Asociace pro aplikovaný výzkum v IT – AAVIT. Na realizaci projektu se také podílí komunita expertních dobrovolníků Česko.digital.
IT Fitness Test 2024 podpořili
Patronát
Partneři
Metodika testování
Obsah testu tvoří pět oblastí
1. Internet
2. Bezpečnost a počítačové systémy
3. Komplexní úlohy
4. Kancelářské nástroje
5. Kolaborativní nástroje a sociální sítě
Principem testu je změřit schopnost respondenta logicky uvažovat, zapojovat kritické myšlení a využít všech dostupných programů, aplikací a zdrojů na internetu. Důraz je kladen především na porozumění a správné vyhodnocení informací.
Otázky každoročně připravuje mezinárodní autorský tým expertů a koncipuje je tak, aby byl test zaměřený prakticky a reflektoval aktuální požadavky na digitální schopnosti. Hlavní důraz se klade na testování dovedností, nikoliv znalostí.
Test pro základní školy
Test pro střední a vysoké školy
Otázky jsou zaměřeny na
Kritické myšlení a práci s daty
Využívání nástrojů umělé inteligence
Vyhodnocování a ověřování informací
Bezpečné využívání sociálních sítí
Práci s online nástroji a zdroji
Výsledky testování za rok 2024
67 610
zapojených žáků, studentů a učitelů v ČR
2 966
pedagogů ZŠ a SŠ
148 293
všech respondentů ze zemí V4
47 %
průměrná úspěšnost žáků – test pro ZŠ
39 %
průměrná úspěšnost studentů – test pro SŠ
Praha
kraj s nejvyšší průměrnou úspěšností
Rozdělení všech respondentů IT Fitness Test 2024
Dospělá populace – celkově 4 198 respondentů
- Pedagogové
- Ostatní
Zapojení základních škol
- Zapojené základní školy
- Nezapojené školy
Zapojení středních a vyšších odborních škol
- Zapojené střední a vyšší odborné školy
- Nezapojené školy
Průměrná úspěšnost
47 %
průměrná úspěšnost žáků v testu pro ZŠ
39 %
průměrná úspěšnost studentů v testu pro SŠ/VŠ
56 %
průměrná úspěšnost pedagogů v testu pro SŠ/VŠ
Výsledky studentů podle pohlaví – v %
*různé varianty testu
- dívky
- chlapci
Průměrná úspěšnost podle typu škol – v %
*zahrnuje všechny respondenty
Rozdělení celkového počtu respondentů v jednotlivých krajích ČR
Test pro základní školy
Rozdělení počtu všech respondentů a jejich průměrná úspěšnost
*test pro ZŠ
Výsledky tematických bloků – v %
*test pro ZŠ
U obou dvou variant testů byli respondenti nejúspěšnější v tematickém bloku Internet. Nejméně úspěšní byli v tematickém bloku Kancelářské nástroje (test pro ZŠ) a Bezpečnost a počítač (test pro SŠ/VŠ).
Test pro střední a vysoké školy
Výsledky tematických bloků – v %
*test pro SŠ/VŠ
Rozdělení počtu všech respondentů a jejich průměrná úspěšnost
*test pro SŠ/VŠ
Mezinárodní srovnání
Testování proběhlo ve všech zemích V4. Česká republika se umístila na třetím místě ze zemí V4 v testu pro ZŠ a na druhém místě v testu pro SŠ/VŠ. Slovenská republika má nejvyšší průměrnou úspěšnost v obou verzích testu. Výsledky Maďarska ve verzi pro ZŠ mohou být zkresleny velmi malým počtem respondentů.
Mezinárodní srovnání – celkové počty respondentů
Mezinárodní srovnání – průměrná úspěšnost v %
*zahrnuje všechny respondenty
- Průměrný výsledek v testu pro ZŠ
- Průměrný výsledek v testu pro SŠ/VŠ
Průměrná úspěšnost pedagogů v %
*zahrnuje pouze pedagogy z testu pro SŠ/VŠ
Ke stažení
IT Fitness Test 2023
Do druhého ročníku IT Fitness Testu v České republice se zapojilo více než dvě třetiny středných a jedna třetina základních škol. Test úspěšně dokončilo 74 207 respondentů.
IT Fitness Test 2022
Česká republika se poprvé zapojila do mezinárodní iniciativy IT Fitness Test V4. Své digitální dovednosti si otestovalo více než 8 000 žáků, studentů a pedagogů.