Čeští studenti v digitálních dovednostech obstáli. Školy čeká éra umělé inteligence
Čeští studenti v digitálních dovednostech obstáli. Školy čeká éra umělé inteligence
Pod záštitou Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Ministerstva práce a sociálních věcí České republiky, Ministerstva průmyslu a obchodu a týmu Digitálního Česka proběhl v Česku už čtvrtý ročník IT Fitness Testu – největšího komplexního měření digitálních dovedností ve střední Evropě. V České republice se do testování zapojilo více než 63 000 žáků, studentů a učitelů, celkově pak téměř 163 000 osob ve všech zemích V4.
„Máme velkou radost, že se podařilo navázat na úspěchy z předchozích let a znovu otestovat signifikantní množství českých žáků, studentů a učitelů. I díky této iniciativě se tématu digitálních kompetencí přikládá důraz, který si zaslouží. Překotný rozvoj nejen umělé inteligence bude stále zvyšovat laťku digitálních dovedností nutných k fungování na pracovním trhu i ve společnosti.” říká Jaromír Hanzal, ředitel AAVIT.
Výsledky ukázaly, že čeští studenti v digitálních dovednostech obstáli, ale zároveň potvrdily výrazné rozdíly mezi skupinami. Nejlépe dopadli gymnazisté s průměrnou úspěšností 62 %, zatímco žáci středních odborných učilišť jen 41 %. Rozdíl 21 procentních bodů tak ukazuje na dlouhodobý problém, který se projevuje i při srovnání víceletých gymnázií a základních škol. Regionální data potvrzují trend z minulých let: Praha patří mezi lídry, zatímco na opačném konci žebříčku zůstává Ústecký kraj.
„V oblasti digitálních dovedností obyvatel se držíme vysoko nad průměrem EU. IT Fitness Test je přesně jednou z aktivit, které k tomu přispívají. Motivuje, inspiruje a zároveň podává zprávu. Je to skvělá akce a jsme rádi, že ji můžeme v rámci Týdne pro Digitální Česko každoročně podporovat,“ říká k tomu Martin Charvát, vedoucí Digitálního Česka.
Čeští žáci a studenti nejlépe zvládají oblasti spojené s vyhledáváním informací a orientací v online prostředí. Slabší jsou naopak v používání kancelářských nástrojů, hlavně při práci s tabulkami a složitějšími daty. Výsledky ukazují, že i když se často dokáží dopracovat k cíli, nerozumí principům a vztahům mezi daty, což potvrzuje potřebu posílit praktickou výuku digitálních dovedností.
„IT Fitness Test potvrzuje, že digitální kompetence jsou dnes klíčovou součástí vzdělávání. Studenti jsou silní v tom, co denně používají – internet, vyhledávání informací, komunikace – ale zaostávají v kancelářských a kolaborativních nástrojích nebo práci s daty. A právě tyto dovednosti budou rozhodovat o jejich úspěchu na pracovním trhu,“ říká Nicole Benedicty, projektová koordinátorka IT Fitness Test v Česku.
Test navíc ukázal, že část respondentů už začala využívat nástroje umělé inteligence. Potvrdilo se však, že bez kritického myšlení a schopnosti chápat kontext samotná AI nestačí. Novinkou letošního ročníku byl i IT Master Test pro pokročilé uživatele. Ten ukázal, že talentovaní studenti zvládají úkoly vyžadující algoritmické myšlení, ale většina se však v neznámých situacích rychle ztrácí.
Vyvrcholením čtvrtého ročníku bylo slavnostní předání cen vítězům v pražském Impact Hubu. Ocenění získalo 43 studentů, pedagogů, tříd a škol, které dosáhly nejlepších výsledků. Spolu s diplomy převzali i hodnotné ceny od partnerů projektu, které symbolicky podtrhly význam spolupráce mezi školami, veřejným sektorem a technologickými firmami.
„V ESETu dlouhodobě vidíme vzdělávání jako nejúčinnější obranu proti kybernetickým hrozbám. Partnerství v projektu IT Fitness Test nám umožňuje měřit úroveň digitálních dovedností na základě dat, ne dojmů, a cílit podporu tam, kde je nejvíc potřeba. Moderní technologie včetně nástrojů umělé inteligence přinášejí obrovské možnosti, ale i nové typy rizik — proto je klíčová nejen technická, ale i bezpečnostní gramotnost. Naším cílem je, aby uživatelé dokázali nové technologie používat efektivně, odpovědně a bezpečně. Věříme, že systematická prevence a práce s daty z IT Fitness Testu pomáhá budovat odolnější digitální společnost. I proto v ESETu podporujeme iniciativy, které mění znalosti v reálné návyky a vedou k bezpečnějšímu online světu pro každého. Velmi nás těší, že letos dosahovali nejen žáci základních škol, ale také studenti ze středních a vysokých škol nejlepších výsledků v tematickém bloku Bezpečnost a počítačové systémy. Online svět se dynamicky proměňuje a je tak klíčové, abychom byli na nové nástrahy naší digitální reality připraveni,“ říká Vítězslav Pelc, senior manažer PR a komunikace ESET Česká republika.
Organizátorem ročníku v ČR byla Asociace pro aplikovaný výzkum v IT – AAVIT. Odbornou záštitu převzaly Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky, Ministerstvo práce a sociálních věcí České republiky, Ministerstvo průmyslu a obchodu a také tým Digitálního Česka.
Partnery v Česku byly ESET ČR, Česko.Digital, Alza, ÁMOS Vision a EDU-AI. Mediálním partnerem byl Czech News Center, event partnerem Impact Hub Praha.
Výsledky letošního ročníku IT Fitness Test jsou dostupné na této microsite.







