Michal Čermák: Číst a psát už nestačí. Kdo nerozumí IT, je považován za negramotného.
Michal Čermák: Číst a psát už nestačí. Kdo nerozumí IT, je považován za negramotného.
Rozhovor vznikl ve spolupráci s Focuson.cz.
Již třetí rok po sobě si čeští studenti vyzkoušeli IT Fitness Test. Výsledky jsou nadmíru chvályhodné, kde ale vidíme mezery? „Učitelé napříč státy Visegrádské čtyřky si vedli podobně. Čekal jsem lepší výsledky,“ říká Michal Čermák z Asociace pro aplikovaný výzkum v IT. Ročník 2024 startuje již 16. dubna. Ten, kdo má zájem otestovat své IT znalosti, neváhejte a zapojte se.
Ve světě, kde technologie formují každodenní realitu, se Česká republika snaží posilovat digitální gramotnost mladých lidí. Projekt IT Fitness Test, pod záštitou Asociace pro aplikovaný výzkum v IT, již třetím rokem odhaluje klíčové poznatky o stavu digitálních dovedností u nás. „Jde o iniciativu našich slovenských kolegů, kteří test dělají od roku 2011. Postupem času se do něj zapojily všechny země Visegrádské čtyřky (V4) i Ukrajina,“ vysvětluje Čermák.
„IT Fitness Test je projekt, jehož cílem je získat povědomí o digitálních kompetencích českých žáků, studentů i učitelů,“ vysvětluje Čermák. Projekt se dělí na dvě základní verze, a to pro základní a střední školy.
Projekt u nás otestoval 75 tisíc osob
Každá z verzí se dělí na pět základních tematických bloků. Mezi ně patří internet, bezpečnost a počítačové systémy, komplexní úlohy, kancelářské nástroje, kolaborativní nástroje a sociální sítě. „Cílem projektu je získat povědomí a zhodnotit současný stav, ale i identifikovat klíčové oblasti pro zlepšení,“ říká Michal Čermák.
Česká republika se v ročníku 2023 umístila na prestižním druhém místě mezi zeměmi V4, hned za Slovenskem. „Tam mají proti nám náskok,“ dodává Čermák. Naše umístění odráží kvalitu a zaměření českého školského systému na digitální vzdělávání. „Zvláštní pozornost si zaslouží genderová dimenze výsledků, kde v jedné kategorii středních škol dívky překonaly chlapce, což vyvrací běžné stereotypy,“ zdůrazňuje Čermák. Dále upozorňuje na rozdíly v digitálních dovednostech napříč jednotlivými kraji. „Nejlépe dopadla Praha a nejhůře Ústecký kraj,“ doplňuje Čermák statistiky.
Čeští studenti si vedou velmi dobře
Všichni učitelé vypracovávali verzi testu pro střední školy. Jejich úspěšnost byla velmi vyrovnaná ve všech zapojených zemích. „V Česku si učitelé vedli na 63 %. Průměrná úspěšnost studentů činila 47 %,“ říká Čermák s tím, že by přesto čekal lepší výsledky na straně učitelů.
Digitální gramotnost je klíčová nejen pro individuální úspěch studentů, ale i pro celkovou konkurenceschopnost země. „Stát, který nedokáže plně využít digitální potenciál své pracovní síly, škodí ekonomice,“ varuje Čermák. Data z IT Fitness Testu poskytují cenné informace nejen pro školy, ale i pro státní instituce a soukromý sektor, kde všude se hledají cesty, jak lépe připravit mladé lidi na digitálně zaměřený trh práce.
Starší občané musí mít IT základy
Pokud je stát nedigitální, stojí to mnohem více peněz. „Hlavní překážkou digitalizace státu jsou digitální kompetence obyvatel,“ dodává Čermák s tím, že ty základní by se měly přirovnávat ke schopnosti číst a psát. „Potřebujeme nějaký dlouhodobý cíl,“ radí s tím, že stát by měl být také schopný zajistit pokrytí rychlým internetem.
Data z testu jsou následně nabídnuty firmám a ministerstvu školství. „Ministerstvo by poté mohlo vydat manuál nebo nějaký pokyn. Pro firmy je zajímavé vědět, jak se její pracovníci pohybují v IT prostředí, a mohou to srovnat s výsledky studentů,“ doplňuje Čermák.
Seznam elitních oborů a kompetencí nabízí široký vhled. „Hlavním problémem je nedostatek kvalifikovaných IT pedagogů. Nemálo absolventů odchází kapitalizovat své zkušenosti jinam. Poté ve školách chybí. Možná by stálo za to, otevřít pandořinu skřínku a nabídnout učitelům IT větší finanční ohodnocení,“ přemýšlíš Čermák nad možným řešením.
Využití AI putuje do testovacích otázek
Projekt plánuje rozšíření o témata umělé inteligence, což reflektuje aktuální trendy. „Chceme, aby IT Fitness Test pokračoval v poskytování relevantních dat, která pomohou formovat budoucnost českého vzdělávání,“ uzavírá Čermák s výzvou k šíření povědomí o projektu a jeho významu pro rozvoj digitální gramotnosti v České republice. Průzkum si může vyzkoušet každý a je naprosto anonymní. „Dospělí lidé by měli dělat test pro střední školy v rozsahu trvání do 60 minut,“ dodává na závěr Čermák.